![]() |
Château-Thierryn keskiaikaisen linnan muurit |
Musta ja hyinen aamu. Piti oikein vetää purjehdustamineet päälle suojaamaan kylmältä tuulelta ja sateelta. Samanlaista keliähän tässä on pidellyt jo jokusen hetken. Tosin yleensä iltapäivästä pilviverho on rakoillut ja aurinkokin on paistanut pilvien lomasta lämpimästi.
Lähdimme liikkeelle jo ennen kello kahdeksaa, koska ainakin viereinen vene oli lähdössä yhdeksän maissa. Näin saimme taas oman rauhan suluissa ja toisaalta taas Épernayaan oli hieman pidempi matka, jolloin olisimme ajoissa katsomassa rantautumispaikkaa. Viereisen hollantilaisveneen kippari ainakin jutteli, että tämä osuus Marnea on vielä todella suosittu ja siksi veneitä on paljon. Épernayan jälkeen taas veneet vähenevät, koska esimerkiksi korkeudesta tulee rajoittavat tekijä ja toisaalta taas matka on pitkä seuraavaan kanavaan, josta hollantilaiset, belgialaiset ja saksalaiset voivat kääntyä kotia kohti. Ranskalaisveneitä täällä ei käytännössä ole, ei kuulemma koskaan ole ollutkaan mikä on ihmeellistä.
![]() |
Näkymä linnan muureilta kaupunkiin |
Toinen ranskalainen ihmeellisyys liittyy näihin veneen papereihin. Jotta täällä sisävesillä voi liikkua omalla veneellä, niin kipparilla täytyy olla CEVNI-tutkinto suoritettu. Lisäksi tietysti veneellä ja kipparilla pitää olla tukko muitakin papereita todistamassa, että vene on vakuutettu, rekisteröity, maksettu, radioluvallinen ja että kippari ymmärtää veneen ohjailusta paperien mukaan jotain. Tämä siis, jos tänne tulee omalla veneellä. Sen sijaan, jos vuokraa veneen täältä kanavan varresta ei tarvitse edes tietää mikä ruori on. Minkään valtakunnan paperia ei vaadita kuljettamaan vaikka 40- 50- jalkaista vuokravenettä Ranskan kanavissa, ei edes ajokorttia. Tätä oikein mainostetaankin kaikissa turisti-info lapuissa. Kummallista, mutta totta.
Épernayssa olimme hieman ennen kello kolmea iltapäivällä. Satama oli täynnä kuten arvata saattaa, mutta laitoimme Calimeron kiinni englantilaisen veneen kylkeen. Kylkikiinnitys meille on periaatteessa parempi, koska tällöin ei tarvitse miettiä, että paljonkohan aivan rannassa on vettä. Lisäksi tässäkin satamassa laiturin reuna muodostuu teräspalkeista, joita vastaan veneen kylkea on hieman hankala suojata.
Château-Thierry, Ranska – Épernay, Ranska: 30 mpk
Kokonaismatka: 1740 mpk
1 kommentti:
On teillä siellä komeet maisemat ja ranskalaiseen logiikkaankin ootte törmänneet.
Eiköhän siellä kohta lämpene kun täällä kylmenee.
Ei muuta kuin hyvää ja turvallista matkan jatkoa miehistölle!
t. Vuokko
Lähetä kommentti