#68 To 21.07.2011 Dunkerque, Ranska - Watten, Ranska

Kello 11:00:

Kartat ovat saapuneet! Lähdemme tänään jatkamaan matkaa. Seuraavasta nettiyhteydestä ei ole tietoa, joten seurailkaa tuota "Sijaintimme" sivua, jota rupeamme taas päivittämään. Jos jokin päivä jää uupumaan sijainnistamme, niin se johtuu vain siitä, ettei tuota ole tullut käytettyä taas hetkeen, joten rutiini puuttuu.

Jaoimme vielä aamupäivästä käytännön neuvoja kanavista ilmeisesti puolalaiselle, joka oli aivan kypsä näihin säihin. Hän harkitsi myös kanaville lähtöä, joten tarjosimme kaiken tiedon mitä meillä on. Hänen veneensä syväys on kuitenkin 1,85, joka on 5 senttiä yli kanavien nimellissyvyyden. Mahdollisesti lähettämällä maston maantiekuljetuksella tuota syväystä saisi hieman vähennettyä.

Kello 21:00:

Viimenkin pääsimme liikkelle kello kolmen aikaan iltapäivällä. Ajoimme hyvissä ajoin ensimmäiseen sulkuun, joka päästi meidät mereltä Dunkerquen sisäsatamaan ja sieltä seuraava sulku päästi jo varsinaiseen kanavaverkostoon. Kolmannella sululla jo sitten kysyttiinkin Vinegettea, joka siis on kanavalisenssi. Meri jäi taakse ja sisävedet alkoivat.

Maisemat ovat erilaisia kuin Hollannissa. Täällä on korkeaa mäkeä ja kukkulaa, kun taas Hollanti oli täysin tasaista jalkapallokenttää. Kukkuloiden harjanteilla näkyy idyllisiä ranskalaiskyliä ja useimmiten kirkon torni tai linnan raunio. Hieman rähjäisempää täällä kyllä on kuin Hollannissa. Mutta ei epäsiistillä tavalla, vaan rähjäisää ranskalaisittain, joka lienee tyylikästä?

Kanavassa vettä oli kölin alla aivan riittävästi, vähintää metri aina, tällä ensimmäisellä etapilla, joka oli etukäteen mietityttänyt eniten veden riittävyyden kannalta. Keskustelimme vielä ennen Dunkerquesta lähtöä puolalaisen kanssa ja hän tuntui päättäneen mennä myös kanavia pitkin. Lupasimme lähettää hänelle sähköpostia matkan varrelta ja raportoida veden syvyydestä. Lisäksi jaoimme neuvoja mistä ostaa kartat ja mitä ottaa huomioon kanaville lähtiessä. Ehdotimme myös, että he olisivat lähettäneet maston maantiekuljetuksella, joka oletettavasti keventäisi venettä huomattavasti ja syväyskin pienenisi. Puolalainen ei kuitenkaan siitä innostunut, sanoi ettei halua veneen ja maston päätyvän eri paikkaan. Sen takiahan meilläkin on masto mukana.

Wattenin kylän kohdalla olimme hieman ennen yhdeksää illalla. Kiinnityimme kananvanrantaan ja laitoimme Dunkerquesta ostetut jättilepuuttajat kyljelle. Kaupassa nuo lepuuttajat näyttivät järkyttävän isoilta ja Suomessa jos nuo kaivaisi satamassa esille ja laittaisi yhdeksän metrisen veneen kyljelle niin se herättäisi takuuvarmasti hilpeyttä. Tosiasia on kuitenkin, että olisimme voineet itse asiassa ostaa vieläkin isommat. Mitä enemmän lepuuttajia ja mitä isompia, niin sen parempi kanavissa, jossa kiinnittymispaikat eivät välttämättä ole suunniteltu huviveneille ja sulkujen reunat on myös ajateltu proomuliikennettä varten. Hollannissa huomasimme myös, että lepuuttajien suojat ovat aivan turhat. Ne menevät ensimmäisessä sulussa täysin mutaisiksi ja ovat sen jälkeen käyttökelvottomat.

Dunkerque, Ranska – Watten, Ranska: 17 mpk
Kokonaismatka: 1418 mpk



1 kommentti:

Seija ja Pale kirjoitti...

Kiva, kun pääsette vihdoin liikenteeseen!
Hyvää matkaa tuolla 13 metrisellänne!