![]() |
Alphen aan den Rijn. Satamaproomu veneen vasemmalla puolella. |
Lähdimme aamulla kahdeksan maissa liikkeelle kohti Goudaa. Satamamestari oli edellisenä iltana neuvonut ystävällisesti parhaassa lähtöajassa ja luvannut avata sataman väylän yli kulkevan sillan ennen kahdeksaa, jotta ehtisimme kymmeneksi Goudaan, jonka rautatiesilta avataan vain muutamia kertoja päivässä.
Päästessämme sillan ali satamamestari viittoili kanavalle päin näyttäen jonoa, joka liikkui kohti Goudaa. Liityimme letkan jatkoksi, keulassa hollantilainen perinnepurjevene, toisena iso hollantilainen Bavaria, kolmantena tanskalainen purjevene ja me peränpitäjinä. Mieluiten olisimme kyllä liikkuneet yksin, kuin tässä jonossa, jos olisimme tienneet seuraavien kahden tunnin shown.
![]() |
Myynnissä oleva purjevene, apujolla veneen kyljellä kuuluu hintaan... |
Bavarian kippari ja tanskalainen purjevene käyttäytyivät jokaisen vajaan kahdenkymmenen sillan kohdalla todella ärsyttävästi. Veneet jättäytyivät sillan avausta odotettaessa todella kauas kärkeä pitäneestä veneestä ja kun valot vaihtuivat vihreäksi, lähdettiin kuin Formula Ykkösissä konsanaan urku auki, koneet huutaen armoa ja savu pöllyten. En haluaisi Calimeron moottoria rääkätä tuolla tavoin ja joka tapauksessa meidän moottoria voi vauhdin puolesta verrata ehkäpä kuplavolkkarien rallikisaan, kun nuo kaksi muuta olivat Formuloista. Hyvien tapojen mukaisesti jonossa ei myöskään kiilata eteen, joten pysyimme hännillä tuossa odotteluvaiheessakin. Lisäksi yleensä tähän saakka veneet ovat kerääntyneet aivan sillan tuntumaan odottamaan ja kaikki ovat menneet sillasta jo siinä vaiheessa, kun sekä punainen että vihreä palaa, joka tarkoittaa, että valmistaudu, mutta jolloin silta on jo käytännössä täysin auki. Mutta eivät nämä kaksi venettä.
![]() |
Goudan keskustaa |
Yhdessä vaiheessa saimme kaikki hysteerisen naurukohtauksen, kun tanskalainen purjevene rupesi jostain syystä pyörimään ympyrää kanavassa. Mitään syytä tuohon ei ollut ja kapeassa kanavassa suht vaarallistakin. Seuraavaksi taas Bavaria törmäsi kanavan reunaan ja hetken kuluttua taas tanskalainen pyöri ympyrää. Yhden rautatiesillan kohdalla Bavarian kipparilla oli taas jotain ongelmia ja vene kojautti tällä kertaa vain väliaikaisiin kiinnittymistolppiin. Tanskalainen päätti seurata jostain syystä mallia, teki parit ympyrät ja laittoi veneen kiinni tolppiin. Me siirryimme koko ajan järkevästi toimineen hollantilaisen perinnepurjeveneen tuntumaan. Silta rupesi aukeamaan, jolloin tanskalaiselle tulikin jumalaton kiire saada köydet irti. Ystävällisesti siltavahti piti siltaa niin kauan auki, että myös tanskalainen ehti sillasta läpi, vaikka jäikin todella kaus jälkeen. Bavaria jäi tolppiin kiinni. Seuraavaksi tanskalaiselle tulikin taas kiire ohittaa meidät, joka toki onnistuikin, kun ei meillä mikään hoppu ollut, mutta kyllä sen oman paikkansa jonossa olisi voinut pitääkin, jos omaa syytään mokailee ja sekoilee koko päivän.
Goudan rautatiesillalla olikin sitten tungosta. Noin parisenkymmentä venettä hyöri ja pyöri ahtaassa tilassa odottaen pääsyä sillasta kohti etelää. Lisäksi yksi proomu porhalsi läpi tämän sekahärdelin. Silta avautui ajallaan ja toiselta puolelta siltaa tuli myös parisenkymmentä venettä, jotka suuntasivat kohti pohjoista.
Päätimme jäädä heti sillan jälkeen olevaan satamaan, johon johtaa kapea sivukanava. Tanskalainen oli tuossa sekahärdeli vaiheessa jäänyt parinkymmenen veneen jonon hännille, mutta kiisi taas moottori huutaen meidän ohi kapeassa sivukanavassa. Mekin siis liikumme moottorilla yleensä 5 – 6 solmun vauhtia, joten aivan etanavauhtia emme etene.
Satama ei ympäristöltään kummoinen ole, mutta itse keskusta on vain kymmenen minuutin kävelymatkan päässä. Aivan keskustaankin pääsisi veneellä, mutta se vaatisi taas useiden siltojen avausta. Satamamaksut eivät kanavissa ole kummoisia olleet. Käytännössä 10 euroa tuntuu olevan meille normihinta, johon yleensä kuuluu sähkö ja suihku. Goudan keskustassa saisi myös maksaa pitempien aikojen oleskeluja. Esimerkiksi kahden viikon vierasvenemaksu on vain 60 euroa 6 – 15 metriseltä alukselta. Ilmeisesti mitään rajoitusta oleskelun pituudelle ei ole.
Alphen aan den Rijn, Hollanti – Gouda, Hollanti: 10 mpk
Kokonaismatka: 1258 mpk
![]() |
Onkohan joku uutinen jäänyt meiltä väliin, kun hollantilaiset näyttävät rakentavan Nooan arkkia? |
![]() |
Hassun värinen lintu |
1 kommentti:
noh olipa sähellystä kerrakseen...
minä jo pikkasen hermostuin, kyselin Jokelasta tieääkö mitään, teiltä kun ei tullut uusia viestejä ja hyvin toiminut Spot osoitti Calimeron paikaksi varastohallin seinustan parkipaikalla ? meinasin että olette tarvinnut jonkinlaista isompaa remonttiapua :)
-Hannu-
Lähetä kommentti