#47 To 30.06.2011 Amsterdam, Hollanti - Alphen aan den Rijn, Hollanti

Keskiyö Amsterdamissa
Lähdimme keskiviikkoiltana siirtämään venettä kohti kanavaa, josta yösaattue läpi Amsterdamin alkaa. Saavuimme oikean kanavanrantaa yhdeksän maissa ja paikalla oli kolme hollantilaista ja yksi ruotsalainen purjevene. Ruotsalaisten kanssa keskustelimme rautatiesiltojen mahdollisesta avausajasta. Ruotsalaisten arvaus oli keskiyön tietämillä, mutta kun kello rupesi lähestymään yhtä yöllä rupesivat he huhuilemaan VHF:llä siltojen mahdollista avausaikaa. Vastaus tulikin, että nyt heti ja niin pääsimme viimein matkaan lukuunottamatta yhtä hollantilaista venettä, jonka moottori ei startannut. Siltoja oli yhteensä neljätoista joista kaksi oli rautatiesiltoja ja lisäksi lopussa oli sulku, jossa liikennevalot eivät toimineet vaan sulkuvahti tuli huutamaan, että matkaan.

Nieuwe Meer sulku aamuyöstä kolmen aikaan
Ajelu läpi yöllisen Amsterdamin oli hieno kokemus, mutta jota ei välttämättä huvita ottaa heti uusiksi. Sen verran kuitenkin raskasta odotella noiden kahden ongelmallisimman rautatiesillan avausta. Lisäksi kovin paljon valoa ei kanavaan hohda läheisiltä kaduilta, eli saa ajella aika tarkasti muiden perässä.

Sulusta päästyämme olimmekin säkkipimeällä Nieuwe Meerillä noin kello kolmen aikaa yöllä. Muut kolme venettä jatkoivat matkaa, mutta me halusimme päästä nukkumaankin. Heti sulun jälkeen itärannalla on kartan mukaan useita vierasvenesatamia. Näin onkin, mutta ne ovat täysin valaisemattomia tai viitoittamattomia. Yritimme ohjata valonheittimen avustuksella satamaan, mutta sataman suuaukkoa ei tuntunut löytyvän. Hommaa hankaloitti vielä sulun edustalla olevat kiinnittymistolpat. Lopulta löysimme pienen laiturinpätkän, johon päätimme kiinnittyä. Vaan sepä ei onnistunut, olimme taas pohjassa kiinni metriä ennen laituria. Täyskäännös ja kiinnityimme toisella puolella kanavaa olevaan laiturinpätkään, johon kiinnittyminen oli kielletty. Hätä ei lue lakia, satamaan emme pystyneet ajamaan syväyksen vuoksi ja Nieuwe Meerillä ei ole mitään valoja ja plotteri/tutka on näissä kanavissa hyödytön. Saimme veneen kiinni laituriin ja vettäkin jäi vajaa metri kölin alle.

Schipholin lentokenttä on aivan vieressä ja koneet
laskeutuvat aivan kanavan päältä

Aamulla heräsimme jatkamaan matkaa kahdeksan maissa kohti seuraavaa siltaa Schipholin lentokentän tuntumassa, jolla on tarkat avausajat. Yöllä tai aamulla ei kukaan tullut hätistelemään meitä pois laiturista. Aamun valjettua laiturista löytyi Hollanninkielinen kyltti, jonka ainakin tulkitsimme tarkoittavan, että kiinnittyminen on sallittua niille veneille jotka ovat osa yösaattuetta Amsterdamin läpi.

Schipholin siltaa jouduimme huhuilla hieman VHF:llä. Lopulta ystävällinen nainen vastasi ja lupasi, että silta avautuu pian. Liikenteen pysäyttävät puomit laskeutuivat ja VHF:stä kehotti nainen Calimeroa siirtymään sillan lähelle. Teimme kuten käskettyä. Vastaan oli kuitenkin tulossa purjevene ja liikennevalot olivat meille punaisena, mutta nainen VHF:ssä huusi, että Go Calimero Go, Sail on! Hitaasti menimme vasten punaisia ja juuri kun olimme kohdalla valot vaihtuivat vihreäksi.

Schipholin silta
Loput sillat avautuivatkin ilman sen suurempia ongelmia ja Alphen aan den Rijnin satamassa olimme kello neljän maissa iltapäivällä. Satama on todella siisti ja mukava. Satamakonttori siisteine suihkuineen ja vessoineen sijaitsevat proomussa. Kuten tähänkin saakka aina Hollannissa niin ystävällinen satamamestari neuvoi ja opasti kaikessa mahdollisessa.

Olemme tosiaan nelistään mahtuneet ihan hyvin veneeseen. Leenan kanssa kahdestaan meillä jäi vielä lokeroita veneessä tyhjäksikin, vaikka vaatteita meillä on aivan liikaa mukana. Luimme kyllä kaikkien muiden blogeista kommentteja, ettei vaatteita kannata hamstrata paljoa mukaan. Emme uskoneet, mutta meillä on tietyt vaatteet ja varalla petivaatteet tyhjiöpusseihin pakattuna, jotka eivät vie hirveästi tilaa. Scampissa on uskomattomasti tilaa vanhaan 30-jalkaiseen veneeseen nähden. Salongin sohvien alla on neljä isoa lokeroa, joihin mahtuu jokaiseen noin 30 litraa tavaraa. Keulassa samanlaisia lokeroita on kolme. Tämän lisäksi sohvien takana on vielä lokerot, joissa meillä on varaosia, työkaluja ynnä muuta joita ei toivottavasti tarvitse koko aikaa. Salongissa on lisäksi neljä lokeroa seinustalla, joihin taas mahtuu noin 10 litraa tavaraa. Salongissa on lisäksi pari isompaa kirjahyllyä ja yksi kirjahylly navigaattorin pöydän luona. Lisäksi kaikenlaisia pienempiä lokerikkoja on todella paljon. Yhdessäkään uudessa 30-jalkaisessa veneessä emme ole venenäyttelyissä nähneet näin paljon säilytystilaa. Calimerossa sisätilat ovat myös itsetehdyt, jotka ovat tehdasvalmisteiseen nähden rakennettu paljon järkevämmin.

Vaikka tavarat hyvin mahtuvatkin niin tietysti neljän ihmisen kääntyily ja kävely veneen sisällä on suht ahdasta. Säätila on nyt kuitenkin suosinut meitä ja veneen sisällä ei juuri muuta ole tehty kuin nukuttu ja iltaisin pelattu korttia.

Amsterdam, Hollanti - Alphen aan den Rijn, Hollanti: 21 mpk
Kokonaismatka: 1248 mpk

Ei kommentteja: