![]() |
Harlingenin kanavan reunaan parkeerattu proomu |
Kellon lyödessä yhdeksän aamulla alkoi kanavassa melkoinen venenäyttely, kun lähemmäs parikymmentä venettä muodosti jonon. Sillat näet rupeavat toimimaan yhdeksältä aamulla, jolloin tietysti kaikki haluavat päästä liikkeelle ja olla puolenpäivän aikaan mukavassa paikassa, jolloin sillat pitävät taas tunnin tauon, kunnes jatkavat toimintaa yhden maissa iltapäivällä.
Saimme Calimeron irti mudasta, vaikka suht tiukkaan vene olikin kiinni ja otimme oman paikkamme jonon häntäpäästä. Niin pitkä oli venejono, ettei kaikki kerenneet kaikista kaupungin silloista yhtenä rykelmänä, vaan viimeinen kaupungin silta laskettiin alas hetkeksi, jotta liikenne pääsi yli. Viimeisestä sillasta selviydyttämme alkoi Van Harinxma-kanava, jossa oli reippaasti syväystä. Kanavan syväys tarkoitti myös sitä, että vastaan tuli silloin tällöin proomuja, jotka tuntuivat aivan ylisuurilta kanavaan. Yksitoista metriä leveän proomun tullessa vastaan kanavassa, joka oli noin viisitoista metriä leveä, ei paljoa naurattanut. Kanavaa reunastavien puiden oksat vain raapivat saalinkeja ohituksessa.
![]() |
Auto ja pyörä Harlingenissa |
Harlingessa olimme yhden maissa iltapäivällä. Laiturointi jouduttiin ottamaan kolmeen kertaan. Ensimmäinen paikka oli kuulemma tarkoitettu isommille veneille. Seuraavaan laituriin laittaessamme venettä ilmoittivat kolme muuta venettä lähtevänsä kello 14:00, 15:00 ja 16:00. Tämä olisi tarkoittanut, että olisimme viettäneet koko päivän veneellä ja venkslanneet venettä edestakaisin, jotta muut pääsevät pois. Eipä siinä mitään, mutta satama on äärimmäisen ahdas ja matala. Kävimme mukavan satamakapteenin juttusilla kysymässä, että löytyisikö mistään paikkaa, josta venettä ei tarvitsisi koko ajan venkslata pois. Paikka löytyikin, mutta taas sangen matalasta paikasta.
Hieman harmittaa tuo, että tietyt paikat ovat tarkoitettu "isommille" veneille, siis pidemmille ja mahdollisesti aavistuksen leveämmille, mutta joissa silti saattaa olla syväystä paljon vähemmän kuin meillä. Useastakin satamakapteenista on ilmeestä nähnyt epäuskon, heidän katsoessaan veneen kokoa ja miettiessä meidän ilmoittamaa syväystä.
Calimeron syväys tehtaan ilmoituksen mukaan vuonna 1971 on ollut 1,6 metriä. Jokainen voi miettiä, kuinka spartalainen varustus veneissä on ollut vuonna 1971 ja kuinka paljon tavaraa on sen jälkeen lisätty ja mitä se on tehnyt syväykselle. Lisäksi meidän reissumme tavarat, tarvikkeet, varaosat, ruuat ynnä muut vuodeksi, ovat painaneet venettä entisestään syvemmälle, joten 1,7 metriä on aivan minimi vettä missä vene vielä kelluu. Luultavasti 1,8 metriä on lähempänä totuutta. Saimme toki veneen paalujen väliin, mutta jälleen kynnimme mutaa kölillä ja paalujen välissä köli upposi jälleen kerran mutaan. Positiivista tässä on, että täällä pohja on vain mutaa eikä kiviä ja kalliota kuten Suomessa.
Harlingen on samanlainen varsin viehättävä kaupunki, kuin muutkin kanavamatkamme varrelle osuneet kaupungit: kanavien halkoma ja veneitä täynnä. Ilmeisesti lähes jokaisella hollantilaisella on vene...ja polkupyörä. Kaupungilla kävellessä tuntuu, että polkupyörät ja autot ovat samanarvoisia. Autoja osaa varoa, mutta polkupyöriä ei. Ne tulevat niin hiljaa, että joutuu tosissaan katselemaan ympärilleen, ettei vielä onnistuta jäämään alle. Groningenissa polkupyöriä oli vielä aivan hirvittävästi, meno oli kuin Kehä ykkösellä ruuhka-aikaan. Autot täällä kyllä väistävät kuuliaisesti jalankulkijoita, mutta pyörät eivät väistä ketään, joten niiden alta on paras pysyä poissa.
Leeuwarden, Hollanti – Harlingen, Hollanti: 15 mpk
Kokonaismatka: 1165 mpk
1 kommentti:
Oikein Hyvää Jussia Kimmolle ja Leenalle!
toivottaa Orvokki Timo Anu Jani ja Ari!
Lähetä kommentti