 |
Purjeiden nosto Kornwerderzandin sulussa |
Aamulla heräsimme jälleen kerran vesisateeseen. Vettä tuli enempi ja vähempi. Sateesta huolimatta kävimme hakemassa kanistereilla dieseliä ja tankkasimme vesitankin. Lähtöajaksi olimme ajatelleet kello yhden iltapäivällä, jolloin nousuvesi on jo käynnissä ja pääsemme matalan väylän läpi. Eilen illalla olimme vielä jutelleet viereisen veneen puolikuuron kipparin kanssa väylän syvyydestä ja hänen mukaansa laskuvedellä väylässä ei ole välttämättä kuin 1,3 metriä vettä. Merikartta taas väittää vettä olevan vähintään 1,6 metriä. Päätimme kuitenkin uskoa paikallista tietämystä mieluummin kuin merikarttaa ja näin ollen lähdimme nousuvedellä puskemaan vastavirtaan.
 |
Kiinnittyneenä Kornwerderzandin sulun luona |
Sulusta merelle päästyämme vanha ja äkäinen tuttumme, lounaistuuli tervehti meitä jälleen kerran voimallaan. Vettä lensi kaaressa veneen yli ja päälle puskiessamme vastavirrassa vastatuuleen. Ainakin se tuli havannoitua makuaistilla, että merivesi on täällä paljon paljon suolaisempaa kuin Itämerellä, kun lounaistuuli myös kasteli meidät merivedellä.
Kornwerderzandin sulussa jouduimme odottelemaan jonkin aikaa vuoroamme, mutta viimein pääsimme sulutukseen. Sulkuporttien avauduttua Ijsselmeerille tuli todennettua kirjojen väitteet aallokon laadusta kovalla tuulella todeksi. Aallokko oli kuin Itämerellä, mutta vieläkin lyhyemmällä välillä ja korkeampia. Lounaistuulen hönkiessä edellään voimalla juuri siitä suunnasta minne piti päästä, totesimme jälleen kerran etenemisen lähes toivottamaksi urakaksi. Kiinnityimme Kornwerderzandin sulun laituriin, jonne oli pakkautunut muitakin veneitä.
 |
Patorakennelmassa on vielä jäljellä saksalaisten bunkkereita
toisesta maailmansodasta |
Katsomme huomenna miltä keli näyttää. Navtexin sääennuste on käytännössä pysynyt muuttumattona viimeisen kuukauden, joten sitä ei oikein enää jaksa lukea, kun viestin tietää etukäteen ulkoa: "Lounais/etelätuuli F4 – F6, voimistuu myöhemmin, kääntyy länteen. Sadetta, heikko/huono näkyvyys, ukkosmyrskyjä" Tuon lisäksi Englannin rannikkovartioston ennuste osaa myös aina ilahduttaa kertomalla kuinka monta matalapainetta on Englannin, Pohjanmeren ja Etelä-Norjan alueella sekä kuinka monta matalapainetta on Atlantilta tulossa. Missähän ne korkeapaineet ovat...
Harlingen, Hollanti – Kornwerderzand, Hollanti: 10 mpk
Kokonaismatka: 1175 mpk
 |
Kornwerderzanin sulku |
1 kommentti:
heh heh itehän läksit...., juhannuksen säät oli täälläkin vetiset, hauska lueskella kun sunnuntai-iltana oli myynnissä paljon uusia veneitä, saivat tarpeekseen, seuraava ajankohta on lomien jälkeen heinä-elokuussa :) mutta ensi viikolla, tiistaista alkaen pitäisi olla teilläkin lämmintä
-Hannu-
Lähetä kommentti