#24 Ti 07.06.2011 Gedser, Tanska – Rodbyhavn, Tanska

Viime päivien auringonpaiste oli aamulla vaihtunut tummiin pilviin ja peilityyneen mereen. Eilisiltainen ukkosmyräkkä ja ilmapuntarin viisarin äkillinen tipahtaminen antoivat myös hieman suuntaviivaa säätilan vaihdokselle.


Lähdimme moottoroimaan kohden Rodbyhavnia ja lähes heti merelle päästyämme alkoi vesisade, ensiksi rankkana, sen jälkeen hieman heikentyen ja taas jatkuen rankkana. Vesisadetta jatkui käytännössä koko päivän ajan.

Vesisateen johdosta merestä kohosi usvaa ja näkyvyys hävisi lähes olemattomiin. Olimme reippaasti poissa laivaväyliltä ja liikuimme niin lähellä tuulivoimalapuistoa kuin vain uskalsimme. Siitä huolimatta, että olimme poissa väyliltä AIS rupesi näyttämään puolen tunnin päässä meidän perässä 90 metriä pitkän rahtilaivan Carolinen. Tutkan ja AIS:in avulla ohjailimme yhä lähemmäksi tuulivoimapuistoa päästäksemme Carolinen alta pois. Rahtilaiva kuitenkin myös kääntyi koko ajan meidän suuntaamme supistaen ohitusvälin olemattomaksi. Tilaa meillä ei ollut enää väistää, joten siinä vaiheessa, kun etäisyyttä oli enää vajaa pari merimailia ja Carolinea ei edelleenkään näkynyt horisontissa, otimme VHF:llä yhteyttä rahtilaivaan. Olimme hukkuneet heidän tutkaruudullaan sadepilvien keskelle. Kerrottuamme sijaintimme he löysivät tutkaruudultansa onnettoman pienen täplän. Ystävällisesti rahtilaiva muutti kurssiansa hieman, jottemme olisi jääneet heidän alleen.

Rodbyhavniin saavuimme ennen kello kahta iltapäivällä. Satamaan päästyämme ihmettelimme jonkin aikaa akkulataturia, että nytkö sekin hajosi, kun virtaa tulee, mutta akut eivät lataudu. Piti ottaa oikein ohjekirja käteen jossa ensimmäinen kysymys vikojen selvittelyssä on: Onko laturi päällä? Kas, ei ollut. Pistopunkan patja painaa laturin alle sen verran, että ilmeisesti vekottimen virtakytkin oli sen vuoksi kääntynyt pois päältä asentoon. Helppo korjaus...

Raijasimme myös taas dieseliä kanistereilla. Olemme yrittäneet saada polttoainetankin ja kanisterit täyteen ajatellen Kielin kanavaa ja huomista päivää, jolloin joudumme ylittämään vilkkaita laivaväyliä ja muutenkin vilkkaasti liikennöidyn alueen. Tanskassa ei ilmeisesti juuri ole polttoainelaitureita, vaan polttoaine on kannettava veneelle yleensä satama-alueella sijaitsevalta tankilta.

Illalla Leenan entinen työkaveri kävi myös moikkaamassa meitä ja ilta kuluikin joristessa niitä näitä. Satamassa itsessään ei ole käytännössä mitään nähtävää eikä paikka ole mitenkään mieltäylentävä. Hieman kuin Helsingin kolera-allas, paitsi että ihmiset ja kaupunki puuttuvat.

Gedser, Tanska – Rodbyhavn, Tanska: 30 mpk
Kokonaismatka: 823 mpk

Aavelaiva sumusta...

Ei kommentteja: