Eipä kenelläkään, joiden kanssa olemme keskustelleet, ole ollut kehumista sään puolesta.
Keith Ranskan Gravelinesta kävi päivästä moikkaamassa ja jakamassa käytännön kokemuksia Ranskan kanavista. Hänen mukaansa näin kurja sää on ollut tällä alueella viimeksi vuonna 2007. Keith oli tullut viime viikonloppuna Englannista lautalla Dunkerqueen ja lauttakin oli kuulemma heittelehtinyt kuin kaarnalaiva aalloilla, vaikka lautoissa on vakauttimet aallokkoa vastaan. Hän myös kertoili siirtopurjehduksesta Etelä-Espanjasta, joka oli kestänyt yli 3 kuukautta Englannin Brightoniin ja he olivat ylittänet Biskajan. Portugalissa olivat kuulemma odottaneet viikkoja sään paranemista.
Kemiläinen purjevene saapui tänään satamaan. Hekään eivät hurrailleet säälle. Olivat myös menneet Hollannin kanaville edetäkseen, kun keli merellä oli lievästi sanottuna möykkyistä.
Suomalaisvene, joka oli viime keskiviikkona Dunkerquen toisessa satamassa, lähtee ilmeisesti vasta tänään Ranskan Boulognesta eteenpäin. Heidän kommenttinsa blogissa säästä oli: PIIP, PIIP. Boulogne olisi ollut meidänkin seuraava etappi, mutta eipä sitä olisi näköjään kauemmas päässyt. Tuosta olisi ollut vielä muutaman päivän reissu Le Havreen, joka olisi seuraava mahdollisuus kanaville. Le Havren jälkeen mahdollisuuksia kanaville siirtymiseen ei ole.
Eli näyttää kaikenkaikkiaan hyvältä päätökseltä siirtyä oja-ajeluun. Moottori se joka tapauksessa käy, joko vastatuuleen mentäessä merellä tai sitten kanavissa. Purjehtimisesta täällä ei kyllä moni ole puhunut.
Tänään säätila on kyllä ollut ihan hyvä, aurinko on paistanut ja vettä ei ole tullut tippaakaan. Genuan saimme eilen illalla alas ja sisälle veneeseen. Teline mastoa varten valmistui myös tänään. Keskiosa telineestä ei ole vielä täysin kiinni, koska masto täytyy irrottaa ennen kuin telineen voi lopullisesti kiinnittää. Kulkuvalot täytyy myös kiinnittää vielä, jotta ne ovat valmiina paikoillaan kanavien tunneliosuuksia varten, joista pisin on lähes 5 merimailin pituinen...


3 kommenttia:
Hyvä, että valmistelunne etenevät; suunnitelma B:n mukaisesti!
Minua askarrutta maston pituus; siis sehän on paljon venettä pitempi. Kuinka veneen käsittely tulee muuttumaan ja mahdollisesti vaikeutumaan, kun etu- ja täkäpäässä on joitain metrejä lisää pituutta?
Säätilasta: Mikäli uskomme säätieteilijöitä ja miksipä emme uskoisi näitä korkeasti koulutettuja hemmoja, niin... Jos tarkastelemme säätilan muutoksia pitkänajan keskimääräisinä tapahtumina, määritellyillä vaihtelurajoilla, niin ajankohtaan nähden ei säätilassa ole tapahtunut mitään radikaalia muutosta.... kaikki nämä "pienet" muutokset mahtuvat täysin määriteltyjen vaihtelurajojen sisälle... ja tietenkin nämä säätilan muutokset ovat edelleen täysin riippumattomia ihmisen olemassa olosta tai teoista maapallolla... asiaan ei myöskään liity mitenkään se, että te siellä Etelässä värjöttelette villahousuissa, kun taas meille on viikonloppuna luvassa viidakon helteet... :-))
Kommee "tellinki", ainoastaan viherkasvit uupuvat, mutta voisit vielä varmistaa pystytuet muutaman kierroksen narulenkillä, muovi ei varoita etukäteen... muuten mukavia navigointeja "ojissa"
-Hannu-
Hoplaa...
...pieni vihje ...olisiko aihetta kysellä Porin kaupungin ympäristötoimiston projektipäälliköltä...meinaan ilmastomuutoksesta...;/ tosin ei se tuohon reissuun auta ;) turvallista matkaa...
Lähetä kommentti