#111 Pe 02.09.2011 Avignon, Ranska - Port St. Louis du Rhône, Ranska

Lähdimme aamukahdeksalta liikkeelle yhdessä kanadalaisen ja brittiveneen kanssa. Kanadalaiskippari jutteli päivän ainoassa jokisulussa, kuinka stressaavia nämä joet ovat. Ilmeisesti Rhône on näyttänyt meille lempeimmät kasvonsa, koska kuutisen viikkoa sitten joen virtaus on ollut todella voimakas, joka nosti kanadalaiskippari stressitason korkealla. Ymmärrämme kyllä, koska satamiin ajo kovassa virtauksessa nostanee kenen tahansa stressitason huippuunsa. Jo pelkästään Cruasin sataman sisäänajo kovassa virtauksessa oli ihan riittävä muistutus meille Rhônen voimasta.

Tarkoituksenamme oli pysähtyä Arlesin kaupunkiin, joka on vieläkin vanhempi kuin Avignon. Arles toimi jo Julius Ceasarille päämajakaupunkina ja kaikki Roomasta lähtevät tiet veivät muualle Rooman valtakuntaan Arlesin kautta. Valitettavasti Arlesista ei löytynyt muuta kiinnittymispaikkaa kuin rosoinen ja kivikkoinen joenranta. Periaatteessa kiinnittyminen olisi onnistunut, mutta proomujen peräaallot olisivat heitelleet meitä jälleen ikävästi, joten päätimme jättää Arlesin väliin tällä kertaa. Arlesista lähdimme kiiruhtamaan kohti Port St. Louis de Rhônea, jossa merelle johtava silta avautuu vain tiettyinä kellonaikoina. Saavuimmekin sillalle ja reissumme tämän osion viimeiselle sululle noin kymmentä minuuttia ennen sillan avautumisaikaa. Reissumme viimeisessä sulussa ei kyllä veden suhteen tapahtunut yhtään mitään, mutta sulkuun ajo oli koko reissun hankalin johtuen voimakkaasta virrasta.

Port St.Louis
Dunkerquesta lähtömme jälkeen olemme vieneet Calimeron ja itsemme läpi yhteensä 207 sulusta. Näistä suluista 122 nosti meitä yhteensä 405,27 metriä ja 83 sulkua laski meitä 376,62 metriä. Matkaan mahtui myös neljä tunnelia sekä jonkin verran avattavia siltoja. Merimaileja tästä reissusta kertyi yhteensä 814. Tuossa matkassa Calimeron 9hp:n Volvon moottori kulutti noin 150 litraa dieseliä. Aikaa reissuun leppoisassa tahdissa kului 44 päivää. Nopein reitti tämä ei varmastikaan ole, mutta hauskaa ainakin oli ja mukavia muistoja jäi joen varren ihmisistä.

Jos Götan kanavaa Ruotsissa kutsutaan avioero-ojaksi, niin meidän sulutusmäärään olisi jo pitänyt mahtua parit kolmet avioerot. Meillä meni kuitenkin reissun tämä osio ihan hyvin. Parinkymmenen sulun jälkeen hommasta tuli jo rutiinia ja turha jännitys väistyi. Lisäksi erona Götan kanvaan on se, että Götan kanava on luultavasti kesäisin täyteen ammuttu veneitä, joka toki nostaa stressitasoa, kun sulut ängetään veneitä täyteen. Me taas saimme mennä lähes kaikki sulut omassa rauhassamme, vain muutamissa suluissa oli muitakin veneitä. Lisäksi tunnelma kanavissa ja joissa on erilainen verrattuna merenrantasatamiin. Tunnelma on leppoisa, ehkäpä sitä voisi kuvailla hieman uneliaaksi. Kenelläkään ei tunnu olevan kiire minnekään ja kukaan ei stressaa säätilasta.

Nyt olemmekin sitten Välimeren rannalla, meri josta sanotaan, että täällä joko tulee liikaa tai sitten ei  ollenkaan. Lyonin lahti jossa olemme, on myös koko Välimeren kovatuulisin alue. Toistaiseksi Navtexin antamat säätiedot parin viime päivän aikana ovat maalailleet leppoisia purjehduskelejä. Ehkäpä tuo nyt muuttuu, kun tuulten jumalat huomaavat meidän olevan paikalla. Seuraavaksi sitten puhaltaakin Mistral-tuuli viikkotolkulla. Tai ainakin heti maanantaista eteen päin, kun olemme saaneet maston nostettua...

Avignon, Ranska - Port St. Louis du Rhône, Ranska: 47 mpk
Kokonaismatka: 2214 mpk

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Voi että! Onnea pääsystä jo sinne! On teillä ollut hienoja kokemuksia! Avio-/tms.eroista ei puhettakaan!! T.nimimerkit kalkkiviivoilla 30-v aviossa tulee ihan justsillänsä. Perjantaina lähetään loppusotaan Kroatiaan. T. Hannu ja Raija. Onni lähettää aaltoja/-terveisiä laivakoiralle nöyränä :-)