#89 To 11.08.2011 Châlons-en-Champagne, Ranska – Écriennes (sulku no. 68), Ranska

Selkeät kuvaopasteet sulun aukaisemiseen
Tuttuun ja turvalliseen aikaan lähdimme liikkeelle, eli kello yhdeksän. Lähes heti liikkeelle päästyämme huomasimme jälleen kilpikonnan uiskentelevan kanavassa. Myös eilen bongasimme kilpparin, kun ajoimme lähes sen päälle. Ei ole mitään luontokirjaa veneessä, josta voisi tarkistaa, että elääkö jo näillä leveysasteilla luonnonvaraisia kilpikonnia, vai ovatko nuo muutamat ihmisten hylkäämiä.

Vitry-le-Francoisin kaupungissa olimme kahden maissa, mutta pienehkö huvivenesatama oli täynnä ja muita kiinnittymispaikkoja kaupungissa ei juuri ole, joten meidän piti jatkaa matkaa. Hollantilaiset olivat kiinnittyneet yhden proomun kylkeen lounastamaan ja olivat kuulemma jatkamassa matkaa hetken kuluttua. Me emme kuitenkaan halunneet ruostuneen proomun kylkeen laittaa venettä joten suuntasimme kohti Canal entre Champagne et Bourgognea. Hollantilaiset taas lähtevät kotia kohti Canal de la Marne au Rhiniä pitkin.

Sulut Vitry-le-Francoisin jälkeen täyttyivät aivan ääriään myöten täyteen, niin että osa vedestä virtasi jo pois sulustakin. Lepuuttajat ovat aivan hyödyttömät näissä suluissa, joten ainoaksi keinoksi jäi työntää venettä kekseillä poispäin sulun betonireunasta. Onneksi tämäntyyppisiä sulkuja ei kovin montaa ole.

Kiinnityimme neljän maissa iltapäivällä Écriennesin kylän lähistölle, sululle numero 68. Sululle on rakennettu pienehkö laituri, johon mahtuu yksi vene. Rannassa on pöytä ja tuolit piknikkiä varten. Heittelimme Pepille keppiä veneestä käsin ja Leena käväisi uimassa

Châlons-en-Champagne, Ranska – Écriennes (sulku no. 68), Ranska: 23 mpk
Kokonaismatka: 1784 mpk

Sulun portit avaava tanko
Ja sitten väännetään seuraavaa tankoa, jotta
vesi virtaa sulkuun
Marne virtaa kanavan alta
Tämän kanavaosuuden sulut täyttyivät aivan ääriään myöten täyteen

Ei kommentteja: