Ilmapuntarin lukema oli laskenut aamulla entisestään ja vettä tuli reippaasti. Lähdimme kuitenkin liikkeelle, koska olimme sopineet jatkavamme matkaa ja meitä olisi odottamassa henkilö avaamaan manuaalisulut.
Ensimmäisessä sulussa jouduimme hetkisen odottelemaan, koska uusi-seelantilainen vene samaisesta satamasta missä me olimme halusi myös jatkaa matkaa muutaman sulun verran. Emme olleet nähneet mitään liikettä kyseisessä veneessä, joten emme odottaneet ketään muuta tulevan samaan aikaan meidän kanssamme. Heillä oli hiukkasen isompi vene, joten tiukkaa teki, että mahduimme molemmat yhtä aikaa sulkuun.
Päivän ensimmäiset sulut olivat automaattisia, mutta ilmeisesti rikki, koska ne vaativat VNF:ltä henkilön painelemaan oikeat nappulat sulun avaamiseksi ja täyttämiseksi. Hyvin pian sulut kuitenkin muuttuivat manuaalisiksi. Leenan ei tarvinnutkaan jumpata väkipyörien kanssa, koska sulun hoitaja ei halunnut apua. Suurimman osan päivää manuaalisulut avasi meille yksi ja sama tyttö. Laskelmiemme mukaan hän avasi yhteensä yhdeksän sulkua ja sai meiltä kiitokseksi päivän viimeisellä sululla meidän toiseksi viimeisen Fazerin sinisen suklaalevyn. Oli kyllä ansainnut suklaan, koska hänen työpäivänsä tänään oli seuraavanlainen yhdeksän sulun verran;
![]() |
Hieman ränsistynyt sulun seinämä |
Vasemmanpuoleinen sulun ovi auki väkipyörällä, kävely sulun toiseenpäähän, sulun ylittäminen ja kävely taas sulun toiseenpäähän, jotta sulun oikeanpuoleisen oven saa auki samaantapaan. Calimero sulkuun sisälle. Oikeanpuoleinen ovi kiinni väkipyörällä, kävely sulun toiseenpäähän, sulun ylittäminen ja kävely taas sulun toiseenpäähän, jotta sulun vasemmanpuoleisen oven saa kiinni samaantapaan. Kävely sulun toiseenpäähän ja vasemmanpuoleinen vesiportti auki väkipyörällä. Kävely sulun yli ja oikeanpuoleinen portti auki samaantapaan. Odottelua kymmenisen minuuttia, kun vesi sulussa nousee. Tämän jälkeen oikeanpuoleinen sulun ovi auki väkipyörällä, kävely sulun toiseenpäähän, sulun ylittäminen ja kävely taas sulun toiseenpäähän, jotta sulun vasemmanpuoleisen oven saa auki samaantapaan. Calimero ulos sulusta. Tämän jälkeen sulun vasemmanpuoleinen ovi kiinni väkipyörällä ja kävely taas sulun toiseenpäähän, sulun ylitys ja kävely sulun toiseenpäähän, jotta sulun oikeanpuoleisen oven saa kiinni samaantapaan. Hyppy skootterin selkään ja tuhatta ja sataa seuraavalle sululle. Toistetaan niin kauan kun henki pihisee...
Laskeskelimme, että yhden sulun kohdalla hän veivasi väkipyöriä kymmenen kertaan. Olimme mekin voipuneita viidestätoista sulusta, mutta oletettavasti tuo tyttö oli meitäkin väsyneempi.
Viéville, Ranska – Foulain, Ranska: 17 mpk
Kokonaismatka: 1848 mpk![]() |
Vasemmanpuoleista vesiporttia aukaisemassa |
![]() |
Vasemmanpuoleista sulun ovea aukaisemassa |
1 kommentti:
voiko tota kutsua todelliseksi hyötyliikunnaksi? hienoa, että fransmannit ovat kehittäneet tehokkaan järjestelmän ;)
-Anni-
Lähetä kommentti