Lähdimme vasta hieman ennen puoltapäivää liikkelle. Ongelmana oli seuraava kiinnityspaikka. Avignoniin oli aivan liian pitkä matka, jotta sinne olisi yhdessä päivässä ennen pimeää ehtinyt. Pimeys laskeutuu täällä hetkessä ja kello yhdeksän maissa illalla on aivan säkkipimeää. Joella väylän reunamerkkejä ei ole valaistu mitenkään, joten kun pimeys laskeutuu, on parempi olla pois joelta. Hotelliproomut kyllä ajelevat joella pimeäänkin aikaa ilmeisesti tehokkaiden valonheittimien ja tarkan elektronisen kartan turvin. Meidänkin elektroninen merikartta kyllä näyttää Ranskan sisävedet, mutta eipä sen turvin uskalla ajella säkkipimeässä joessa missä vielä lilluu isoja puunrunkoja.
Tarkoituksenamme oli ajaa aivan iltaan saakka euroopan isoimmalle sululle Bollènessa ja pyytää lupaa jäädä sulun odotuslaituriin yöksi. Matkalla kuitenkin tutkailimme karttaa ja päätimme yrittää Cruasin satamaan, jossa ainakin karttakirjan mukaan pitäisi olla kaksi metriä vettä. Cruasissa olimme puoli neljän maissa. Satama on lähes heti sulun ja patorakennelman jälkeen, joka kiihdyttää joen virtausta huimiin lukemiin. Karttakirjassakin varoiteltiin satamaan sisäänajosta, joka on todella kapea ja virta voimakas. Meille satamaan sisäänajo oli vieläkin jännittävämpi, koska emme mistään pystyneet tietämään onko satamassa vettä riittävästi vai ei. Kapeassa sisäänajossa tulimme käytännössä vene poikittain sisään satama-altaaseen Leenan huudellessa kipparille veneen nopeutta ja veden syvyyttä. Virta oli todella voimakas ja kaasuakin sai käyttää reippaasti, ettemme valuneet päin vedenalaista pengerrystä. Satama-altaassa virta hävisi ja huokaisimme helpotuksesta, kun vettäkin oli riittävästi.
![]() |
Viehättävä satamamme ydinvoimalan varjossa... |
Ilta sujuikin netin ääressä ihmetellen Barcelonan satamia. Port Vell oli aivan täynnä ja heiltä ei paikkaa löydy. Port Forum hieman kauempana Barcelonan keskustasta oli kuitenkin vastannut, että heiltä löytyy paikka. Muista satamista ei vielä kuulunut mitään, mutta selailtuamme muiden satamien sijaintia ja hintoja totesimme Port Forumin olevan hyvällä paikalla, vaikkakin hieman kalliimpi kuin muut, lukuunottamatta täynnä olevaa Port Velliä. Lähetimme viestiä Port Forumiin ja pyysimme varaamaan laituripaikan. Halvemmallakin olisi Espanjan itärannikolta löytynyt laituripaikka, mutta kyseiset paikat ovat käytännössä keskellä ei mitään tai sitten jonkin lomakylän yhteydessä. Kyseisissä paikoissa uhkaa talven tullen mökkihöperyys ja rahaa palaisi joka tapauksessa kaupunkiin matkustaessa. Barcelonassa nyt luulisi vierähtävän muutama hetki ilman mökkihöperyyden oireita...
Valence, Ranska – Cruas, Ranska: 19 mpk
Kokonaismatka: 2115 mpk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti