#424 To 12.07.2012 Marsholmen, Ruotsi - Nynäshamn, Ruotsi

Aamu...
Illasta ja yöstä taivaanrannassa Västervikin suunnassa jyrisi ukkonen, mutta onneksemme se ei meidän päälle tullut. Illasta meri oli aivan peilityyni ja hiljaisuus käsinkosketeltava. Viimeksi moista hiljaisuutta on koettu Ranskan kanavissa. Baleaarien ankkuripaikoillakaan ei näin hiljaista ollut. Joko Borat-asuinen kaveri jammasi kännipäissään moottoriveneen kannella tai sitten maininki vyöryi loputtomasti rantaan pitäen ääntä. Suoraan sanottuna saariston hiljaisuus tuntui pitkästä aikaa kummalliselta.

Me starttasimme matkaan puolikuuden maissa. Suunnitelmana oli ottaa kurssi suoraan kohti Nynäshamnia, koska sääennusteen mukaan päivästä pitäisi tulla yhtä hyvä kuin eilisestäkin ja matka sujuisi joutuisasti. Aamupäivästä taivas oli harmaan pilviverhon peitossa, mutta iltapäivästä pilvet hävisivät ja aurinko paistoi. Tuulta oli jälleen heikosti, mutta sen verran kuitenkin, että purjeista oli jonkinlaista apua. Jossain oli kuitenkin tuullut reippaanlaisesti, koska aallokko oli suhteellisen isoa ja vyöryi hieman eri suunnasta kuin tuuli.

Nynäshamnissa olimme hieman jälkeen kahdeksan illalla. Satamassa oli hyvin tilaa ja ensimmäisen kerran yli vuoteen kiinnityimme peräpoijuun. Satamasta löytyi myös eräs asia, jota ennen Kalmaria ei ollut tullut harrastettua yli vuoteen. Eli sauna! Kalmarissa oli ensimmäinen sauna sitten vuoden takaisen Maarianhaminan.

Matka jatkuneen huomenna kohti Furusundia, mutta jälleen kerran tuo määränpää ei ole aivan lukkoonlyöty.

Marsholmen, Ruotsi - Nynäshamn, Ruotsi: 83 mpk
Kokonaismatka: 5028 mpk

#423 Ke 11.07.2012 Kalmar, Ruotsi - Marsholmen, Ruotsi

Lähdimme hieman ennen aamukuutta kohti Västervikiä. Aurinko paistoi heti aamusta lämpimästi ja tuultakin oli sen verran, että genua kokonaan avattuna veti myötätuulessa. Jouduimme kuitenkin käyttämään moottoria saavuttaaksemme edes jonkinlaisen matkavauhdin.

Iltapäivästä taivas meni pilveen ja taivaanrannassa näkyi tumma ukkosrintama. Onneksemme se kuitenkin ohitti meidät suunnaten kohti itää. Vain muutama tippa vettä tuli pilven reunassa ollessamme. Ukkosrintaman mentyä ohi, aurinko paistoi jälleen. Tuuli pysyi kuitenkin koko päivän kevyenä, joten rautagenua avitti purjegenuaa.

Merikarttoja selatessa päätimme, ettemme mene aivan Västervikiin saakka, koska satamat ovat lähellä kaupunkia ja matkaa satamiin pääväyliltä on noin reilut nelisen mailia ja tarkoitus olisi taas huomenna jatkaa matkaa, joten Västerivikiin tulisi aivan turha koukkaus. Kävimme katsomassa Idötä, jossa on satama, mutta se oli aivan täpötäynnä. Hetken pyörimme ja yritimme etsiä paikkaa, mutta eipä sellaista löytynyt. Uloimpana olevien veneiden miehistöt myös vetäytyivät meidät nähdessään veneisiin sisälle, joka on aika takuuvarma merkki, ettei haluta ketään tulevan kylkeen kiinni. Päätimme jatkaa siis Västervikiin saakka. Merikarttaa katsellessa lähistöltä paljastui kuitenkin useita hyviä ankkuripaikkoja ja yksi hyvä paikka johon jäädä killumaan keula-ankkurin varassa.

Marsholmenin ja Mjödön välissä oli kiva ankkurilahti, joka on oikeastaan avoin vain itätuulelle ja sellaista ei nyt pitäisi olla luvassa. Ankkuria viritellessä ajoi ruotsalainen suuri moottorivene järkyttävää vauhtia aivan vierestä ja kasteli keulassa hääräävän kipparin. Lisäksi keulaluukku oli aavistuksen verran raollaan ja keulapiikin patjat ja vuodevaatteet kastuivat. Calimeron ongelma keula-ankkurin kanssa on se, ettei veneessä ole ankkuriboksia, vaan ankkuriketju on nostettava keulapiikin säilytyslokerosta omassa säiliössään kannelle. Nyt jäi luukku sen verran raolleen, että vedenpaisumus sisällä oli taattu. Onneksi lämppäri rupeaa pikkuhiljaa heräilemään henkiin, kun annos Pohjanmerta on ilmeisesti kuivunut.

Jatkamme huomisaamusta matkaa. Hieman olemme miettineet pyyhältävämme suoraan Nynäshamniin, jos huominen olisi yhtä mukava päivä kuin tänäänkin. Arkösund ei oikein houkuttelisi järkyttävän satamamaksunsa osalta ja toisaalta satama on luultavasti myös aivan totaalisen täynnä, kun se ei juuri Idötä suurempi ole. Katsotaan nyt mihin päädytään...  

Kalmar, Ruotsi - Marsholmen, Ruotsi: 70 mpk
Kokonaismatka: 4945 mpk

#422 Ti 10.07.2012 Kalmar, Ruotsi

Saimme tänään hoidettua Pepille matolääkityksen toiseen kertaan ja näin ollen pääsemme jatkamaan taas huomenissa matkaa. Suuntaamme näillä näkymin suoraan Västervikiin. Ainakin se on suunnitelma, mutta merellä suunnitelma voi toki muuttua säiden mukana.

Säistä valitteli samassa laiturissa oleva suomalainen Degerö purjevenekin. Heidän reissu kohti Välimerta oli päättynyt jo Itämerellä viime aikoina riehuneisiin ukkosmyräköihin. Olivat nyt palaamassa takaisin kotiin ja ehkä uusi yritys joskus. Tuntui niin tutulta heidän kertomuksensa jatkuvasta vastatuulesta ja noissa ukkosmyräköissä tuulen nopeuskin on ollut melkoinen. Vastaiseen aallokkoon ryskätessä polttoainetankista oli myös lähtenyt moskaa liikkeelle ja tukkinut koko koneen.

Muistui kyllä taas meidän reissun alkutaival niin elävästi mieleen, ettei tarvitse ihan heti edes toistamiseen kokea. Muistikuva on vieläkin aivan tuore...

#421 Ma 09.07.2012 Kalmar, Ruotsi

Saimme Pepille eläinlääkäriajan tänään. Sopivasti eläinlääkäriin ei edes ollut kilometriä pidempää matkaa. Jouduimme odottamaan kyllä reilun tunnin sovitusta ajasta, kun ilmeisesti joku kiireisempi tapaus meni edelle. Ruotsalainen eläinlääkäri ja eläintenhoitaja katsoi kipparia, koiraa ja Hannua kuin Kellokoskelta karannutta poppoota, kun sanoimme tulevamme uudestaan huomenna hakemaan lääkityksen toiseen kertaan. Ruotsalaiset eivät ymmärtäneet alkuunkaan suomalaisten viranomaisten kahden kerran lääkitysmääräystä. Yrittivät kysellä, että mikä aikaväli näiden kahden kerran välillä pitää olla, mutta sitähän suomalaiset viranomaiset eivät tietenkään kaikessa viisaudessaan ole määritelleet. Eläinlääkäri vain mutisi hiljaisesti, että "Finns". Totesi lopuksi, että onpahan kumman sekava määräys, varsinkaan kun suomessa ei lähihistorian valossa ole ekinokokkoosia tavattu. Menemme jälleen huomenna iltapäivästä levittämään tätä suomalaisten viranomaisten viisautta ruotsalaisten keskuuteen ja sen jälkeen on taas Suomi-propuskat kunnossa.

Näillä näkymin jatkamme matkaa keskiviikkona. Ohessa vielä yksi videopätkä matkan varrelta. Olemme videossa menossa Belgian rannikolla. Tuuli ja aallokko ovat hieman laantuneet, että uskalsi ottaa kamerankin käteen.


#420 Su 08.07.2012 Karlskrona, Ruotsi - Kalmar, Ruotsi

Aamulla odottelimme kahdeksaan satamakonttorin aukeamista. Eilen saamamme ohjeet polttoainelaiturin sijainnista olivat niin epämääräiset, ettei polttoainelaituria löytynyt Pepin kanssa iltalenkillä. Aamusta saimme uudet ohjeet ja kas kummaa ettei paikkaa löytynyt, kun se sijaitsi satamalahden toisella puolella ja toisessa satamassa.

Polttoainelaiturin kautta koukaten pääsimme viimein varsinaisesti liikkeelle jälkeen puoliyhdeksän. Lähes välittömästä ajettuamme Karlskronan väylältä kohti itää jouduimme jälleen sakeaan sumuun. Jo neljäs päivä samanlaista sumua! Itse Karlskronan yllä sumua ei kylläkään leijunut. Puoleenpäivään mennessä sumu kuitenkin hävisi ja tilalla oli auringonpaiste.

Päivä oli tuulen osalta vaihteleva. Tuuli oli kyllä lounaasta, mutta vaihtelevalla voimakkuudella. Välillä menimme kuutta solmua ja välillä oli taas laitettava moottori käyntiin avustamaan etenemistä. Päivä oli oikein helteinen. Tuntuu, että viimeinkin on kesä alkanut.

Kalmarin täpötäydessä satamassa olimme puolikahdeksan maissa. Käväisimme pyörähtämässä sisemmässä altaassa, mutta siellä ei ollut yhtä ainutta vapaata paikkaa. Noin viitisen kappaletta poijuja oli kyllä vapaana, mutta niissä oli varattu kyltit. Noita varattu kylttejä on näkynyt Simrishamnista saakka, jossa varaus oli hoidettu vetämällä ohut vaaleansininen naru aisapaikkojen poikki. Moista narua ei näkynyt vettä vasten ja melkein ajoimmekin yhteen naruun, kunnes laiturilta huudettiin että stop! Ketäänhän noilla varatuilla paikoilla ei ole näkynyt.

Vietämme ainakin huomisen päivän ja mahdollisesti tiistainkin Kalmarissa. Pepi tarvitsee ekinokokkoosi lääkityksen kohdilleen, jotta voimme palata takaisin Suomeen. Harmittavasti Suomen viranomaiset muuttivat sääntöjä reissumme aikana ja nyt lääkityskertoja tarvitsee kaksi, jotta lääkitys on voimassa 28 päivää. Yhdellä lääkityskerralla voimassaoloaika on vain maksimissaan 5 päivää, joka tekee tiukkaa Maarianhaminaan ehtimiseksi. Alunperin olimme ajatelleet hoitaa lääkityksen Nynäshamnissa, mutta siellä oleva eläinlääkäri on heinäkuun kiinni. Kalmarissa onneksi on iso eläinsairaala, jossa toivottavasti on sen verran aikoja, että eläinlääkäri ehtii pistää nimensä passiin, että on nähnyt koiran syöneen lääkityksen. Järjetön systeemi kaikenkaikkiaan, kun eläinlääkärin allekirjoitus maksaa joka kerta viitisenkymmentä euroa.

Karlskrona, Ruotsi - Kalmar, Ruotsi: 61 mpk
Kokonaismatka: 4875 mpk

#419 La 07.07.2012 Simrishamn, Ruotsi - Karlskrona, Ruotsi

Aamulla kuuden maissa herätessä säätila jatkui samanlaisena kuin parina edellisenäkin päivänä. Eli sumu leijui edelleen sataman yllä. Irroitimme kuitenkin köydet ja starttasimme kohti Karlskronaa, jossa sumua ei juuri pitäisi olla.

Satamasta lähtiessä ajattelimme, että sumurintama varmasti hellittää kunhan olemme päässeet avomerelle parin tunnin päähän. Vaan ajatus oli ennenaikainen. Ajoimme tyynellä merellä viitisenkymmentä mailia ja olimme Karlskronaan johtavalla väylällä ennenkuin sumu rupesi hellittämään otettaan hieman. Sitä ennen näkyvyys merellä oli noin 0,1 - 0,3 merimailin luokkaa. Silloin tällöin sumu oli tuotakin tiheämpää ja näkyvyys ei varmasti ollut kymmentä metriä enempää. Kaikenkaikkiaan tylsä päivä, kun mitään ei nähnyt. Ei sillä, että merellä kovin montaa menijää olisi ollutkaan. Ainakaan tutka ei kovin montaa venettä sumusta löytänyt. Perässämme kyllä tuli purjevene, joka Karlskronassa paljastui suomalaiseksi Calimera veneeksi.

Karlskronassa olimme puoli kuuden maissa. Satama oli suhteellisen täynnä, mutta löysimme kuitenkin aisapaikan itsellemme. Jatkamme huomenna matkaa kohti Kalmaria. Toivottavasti sumu on hieman hellittänyt, vaikka vettä onkin huomiseksi luvattu oikein reippaasti. Ei kyllä tunnu yhtään heinäkuulta. Niin koleat ja sateiset säät täällä.

Simrishamn, Ruotsi - Karlskrona, Ruotsi: 58 mpk
Kokonaismatka: 4814 mpk

#418 Pe 06.07.2012 Simrishamn, Ruotsi

Kello 17:00
Aamusta tuuli voimakkaasti ja jokunen tippakin vettä tuli tuulen seassa. Eilen iltapäivästä sataman päälle laskeutunut sumu ei kuitenkaan hävinnyt tuulen mukana mihinkään ja vielä tänään illallakin sumu oli sataman päällä. Toivottavasti huomenaamusta sumu ei ole yhtä sakea, kun pitäisi lähteä liikkeelle kohti Karlskronaa.

Eilen paikkaamme ilmestyi myös lappu, että paikan oikea omistaja saapuu tänään, joten jouduimme voimakkaassa tuulessa ajelemaan pitkin satamaa etsimässä uutta paikkaa. Sepä ei ollutkaan helppo homma, koska kukaan ei lähtenyt sään ja sumun takia merelle. Lopulta löysimme paikan, jossa yksi aisa piti meidät jotenkuten paikalla, ainakin aisa kesti veneen painon tuulessa. Joitakin veneitä saapui satamaan pitkin päivää ja noilla veneillä oli todellisia ongelmia löytää paikkaa.

Jatkamme huomenaamusta viimein matkaa kohti Karlskronaa ja sieltä sunnuntaina Kalmariin.

#417 To 05.07.2012 Simrishamn, Ruotsi

Joko mennään!?
Taivas on ollut koko päivän paksun pilviverhon peitossa. Vettä ei ole tullut, vaikka iltapäivällä satama peittyi sakeaan sumuun ja sumun mentyä taivas oli tummanpuhuva. Illasta tuulikin nousi taas reippaasti. Ei uskoisi, että on heinäkuu. Lehdestä olemme lukeneet, että Suomessa kyllä on lämmintä ja kesäistä.

Pääsemme näillä näkymin lähtemään kohti kesäistä Suomea lauantaina. Ensi viikolla sitten viimein alkavat ne lounaistuulet joiden pitäisi vielä puhaltaa ihan reippaastikin, että päästäisiin purjehtimaankin.

Satama on tänään ollut vilkas paikka. Tivoli ja pari konserttilavaa pystytettiin jo eilen satamaan ja tänään on meno alkanut. Säätila ei nyt oikein suosi tuotakaan huvittelua, vaikka kyllä väkeä on löytynyt paikalle ihan kivasti näinkin pienestä kaupungista.

#416 Ke 04.07.2012 Simrishamn, Ruotsi

Heräsimme aamukuudelta, mutta kovin kauaa ei mennyt sen päätöksen tekemiseen, että jäämme odottelemaan tänne tuulen kääntymistä viikonloppuna. Ei tehnyt mieli lähteä taas kerran suoraan tuulen silmää kohti. Aamusta ja aamupäivästä tuuli oli vielä suht voimakasta ja vasta iltapäivällä tuuli rupesi heikkenemään. Samanlaista tuulta on luvassa seuraavat pari päivää, joten näillä näkymin lähdemme vasta lauantaina tai sunnuntaina liikkeelle.

Päivä on ollut hyinen ja ei oikein tunnu heinäkuulta. Ruotsalaislehdet kyllä lupailevat jonkinlaisia helteitä viikonlopulle.

Toisessa laiturissa on myös suomalaisvene ja kippari tuijotteli veneen nimeä kokopäivän, ennenkuin illasta vasta loksahti kohdalleen. Kyseessä on s/y Marianne V, joka vuosi sitten kommentoi blogiammekin. Kippari kävi moikkaamassa heitä. Olivat matkalla jälleen ja ensisijainen kohde ainakin näillä näkymin oli Rotterdam.

#415 Ti 03.07.2012 Gislövs Läge, Ruotsi - Simrishamn, Ruotsi

Sandhammaren
Lähdimme kahdeksan maissa liikkeelle. Samaan aikaan satamasta virtasi tasaisena letkana melkoinen joukko muitakin veneitä ulos. Kaikilla muilla tuntui olevan huomattavasti järkevämpi suunta kuin meillä. Tuttuun tyyliin kuuluen me lähdimme puskemaan suoraan tuulen silmää kohti pipot päässä, kun muut nostelivat spinnuja (myötätuulipurje) ylös ja pistivät t-paidat päälle.

Siinäpä se päivä kuluikin "leppoisasti" veneen ryskätessä vaivalloisesti eteenpäin. Toivoimme, että olisimme edes lopun matkaa päässeet sivutuulessa, kun kääntyisimme Sandhammarenin majakan kohdalla pohjoiseen, mutta tuulipa kääntyi myös idästä kohti pohjoista, joten koko matka mentiin vastatuuleen. Simrishamnissa olimme puoli seitsemän maissa. Kipparilla ei ole mitään muistikuvaan tästä satamasta, vaikka kävimme täällä menomatkalla. Silloin olimme ryskyttäneet myös vastatuuleen Karlskronasta ja olimme myöhään perillä. On täytynyt olla melkoisen väsynyt, ettei mitään muistikuvaa ole tallentunut tästä satamasta.

Yritämme mahdollisesti vielä huomenna ryskätä kohti Karlskronaa, mutta sitten täytyy jäädä odottelemaan tuulen suunnan kääntymistä.

Gislövs Läge, Ruotsi - Simrishamn, Ruotsi: 50 mpk
Kokonaismatka: 4756 mpk