#330 Su 08.04.2012 Concarneau, Ranska - Camaret Sur-Mer, Ranska

Ile aux Moutons
Lähdimme aamu seitsemältä kohti Camaretia. Ranskalaiset toivottivat meille hyvää matkaa Concarneuassa kuseskimalla veneidensä laidan yli. Maassa maan tavalla...

Merellä oli hieman tuulta ja hetken aikaa menimme purjeinkin, mutta kun veneen pitäisi olla paikassa A tietyllä kellonlyömällä oli pakko sortua paikallisten harrastamaan tapaan ja pitää täydet purjeet ja käyttää moottoria. Paikalliset tuntuvat ajelevan paljonkin noin ja keulapurjeista näkyykin, ettei niin väliä vaikka purje pakkaisi väärälle puolelle, kun suurimmassa osassa veneistä UV-suoja vähintäänkin repsottaa ja osassa veneistä purjekin on suht riekaleina. Vähänhän tuossa tuli tunne, että ollaan ohjaamassa junaa asemalle tietylle kellonlyömälle, vaikka VR:hän ei viime aikoina enää ole ajoissa ollutkaan.

Meidän kanssamme samaan suuntaan ajeli myös katamaraani, joka hävisi nopeasti taivaanrantaan. Hieman ihmettelimme aikoiko katti todella ajaa viiden kuuden solmun myötävirtaan Raz de Seinessä, varsinkin kun tuuli puhalsi jonkin verran vastaan. Raz de Seinen suuntaan katti kuitenkin hävisi. Me taas jouduimme hieman hidastamaan veneen vauhtia, jottemme joutuisi pahimpaan virtaan.

La Plate
Kello neljän maissa rupesimme lähestymään Raz de Seineä ja virta rupesi ottamaan veneen ohjaksiinsa moottorin käydessä vain matalilla kierroksilla. Itse kapeikkokin peittyi tuossa vaiheessa utuun ja tuntui, että tuuli rupeaa nousemaan. Puoli viiden maissa teimme päätöksen, että ajamme kapeikkoon ja kippari väänsi täydet kaasut koneesta, jotta venettä voi vielä ohjata 3 - 4 solmun virrassa.

Täytyy kyllä sanoa, että Raz de Seinen osalta kirjat eivät liioittele yhtään kapeikon hurjuudesta. Parhaat olosuhteet kapeikosta läpiajamiseen kirjallisuuden mukaan ovat: Neap (vuoroveden vaihtelu vähäisimmillään), ei juuri tuulta ja tuuli virran suuntainen, slack (hetki jolloin virta kääntyy) ja kapeikkoon ajetaan ensiksi heikkoon vastavirtaan, jonka jälkeen saadaan slackki ja sen jälkeen heikko myötävirta.

Meillä ei mikään noista ehdoista täyttynyt. Tänään on springi (vuoroveden vaihtelu korkeimmillaan), tuulta oli vähän, mutta se oli vasten virtaa, slackkia emme taas voineet odottaa, koska olisimme joutuneet seuraavan niemenkärjen kohdalla hurjaan vastavirtaan, joka taas johtuu siitä, että ajoimme myötävirtaan kapeikkoon emmekä heikkoon vastavirtaan ja odottaneet virran kääntymista. Tiesimme kyllä etukäteen, että ajoituksemme ei ole täydellinen, mutta neappia olisimme joutuneet odottelemaan viikon verran ja kunnoliseen slackkiin olisimme joutuneet ajamaan yöllä mikä ei tuntunut alkuunkaan houkuttelevalta.

La Vieille
Pelkkää karttaa katsomalla ei voi uskoa minkälaisen mylläkän kapeikko ja virta voivat aiheuttaa. Vastaan tuli Ile de Seinen yhteysalus, joka ajoi meistä ohi suht kaukaa. Aluksen peräaalto käyttäytyi todella omalaatuisesti johtuen virrasta ja nousi pystysuoraksi seinäksi, joka ei hävinnyt ennenkuin se oli höykyttänyt meitä ja viimein paiskautunut vasten La Platen ja La Vieillen majakoita. Tuuli vasten virtaa teki merestä muutenkin melkoisen mylläkän. Koko hommahan oli ohi noin 10 - 15 minuutissa, kun linkouduimme 8 - 9 solmun vauhdilla läpi kapeikon. Heti päästyämme majakoiden pohjoispuolelle meri rauhoittui. Aivan heti ei tee mieli ajaa uudestaan tuosta kapeikosta läpi, ellei ole täysin tyyni keli ja edellä mainitut optimaaliset olosuhteet. Paikalliset tosin painelivat menemään ties millä kumiveneillä,  joten kai kaikkeen tottuu. Meille enemmänkin ongelma oli, ettei meri todellakaan käyttäytynyt siten kuin siihen on tottunut vaan aallot tulivat mistä sattuu ja kohosivat lähinnä ylöspäin.

Tuon mylläkän jälkeen pääsimmekin purjehtimaan mukavassa kelissä kohti Camaretia, jossa olimme hieman ennen kahdeksaa. Juuri sopivasti ennen kuin virta Brestistä kääntyy neljän solmun vastaiseksi.

Camaretissa vietämme ilmeisesti ainakin torstaihin saakka pidellen jälleen tuulia, jotka voimistuvat huomenna. Biskaja on nyt takana, kun ainakin joidenkin määritelmien mukaan Biskajan rannikko alkaa/päättyy Raz de Seineen. Pääsimme kyllä melko vaivattomasti ja nopeasti kiertämään Biskajan rannikkon.

Concarneau, Ranska - Camaret Sur-Mer, Ranska: 64 mpk
Kokonaismatka: 3594 mpk

Ei kommentteja: