Lähdimme liikkeelle hieman ennen puolta yhtätoista. Muutaman sulun jälkeen olimmekin Marnella vesisateessa. Aamupäivästä aurinko oli paistanut hieman, mutta iltapäivästä eteenpäin vettä alkoikin sitten satamaan enempi ja vähempi.
Matkan varrella bongasimme Pont de Nogetin satamasta polttoainelaiturin, jota ei ole merkitty karttoihin. Pysähdyimme laiturille, mutta automaatti oli kiinni. Kävimme etsimässä sataman henkilökunnan edustajan, jolta selvisi, että polttoainehanat aukeavat kello 14:00. Odottelimme vajaan tunnin syöden samalla. Tasan kello kaksi polttoaineautomaatti avautui. Kumma juttu, että automaatillakin on aukioloajat...
Lagny-sur-Marnessa olimme viiden maissa iltapäivällä. Laiturointi olikin koko tähänastisen reissun hankalin. Edes vuorovesialueella ei näin epämääräistä virtausta ole esiintynyt. Tuntui, että tulipa laituriin mistä suunnasta tahansa, niin virtaus oli viemässä venettä vauhdilla aina poispäin laiturista. Saimme kuitenkin veneen onnellisesti laituriin kahden veneen väliin, maston kuitenkin ottaessa hieman kiinni laituria kannatteleviin tolppiin.
Ensimmäinen etappi Marnella on ohi ja matalimmillaan kaiku näytti vettä 0,6 metriä kölin alla. Vaikka ajattelisi, että Calimeron syväys on ainostaan 1,60 metriä, niin vettä Marnella olisi tällöin kuitenkin 2,20 metriä, mikä on enemmän kuin virallisesti luvataan. Toivottavasti tuo trendi jatkuu...
Illalla juhlittiin kipparin synttäreitä punaviinin, lettujen, mansikoiden ja elokuvan merkeissä.
Pariisi, Ranska – Lagny-sur-Marne, Ranska: 18 mpk
Kokonaismatka: 1654 mpk

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti