#21 La 04.06.2011 Gislövs Läge, Ruotsi – Klintholm, Tanska

Mieluiten sitä rahtilaivoja katselee perän puolelta,
kuin tästä kulmasta

Juuri kun olimme päässeet eilisen blogitekstin kirjoittamisesta, satamamestari tulikin pyytämään satamamaksua  ja pääsimme myös suihkuun vielä eilen illalla.

Aamu oli taas erittäin lämmin ja vain heikko tuuli puhalsi. Lähdimme siis moottoroimaan kohden Tanskaa ja Klintholmin satamaa. Hieman ennakkoon jännitti todella vilkkaiden laivaväylien ylitys, varsinkin kun eilen olimme seuranneet AIS:ista (laite, joka näyttää isompien laivojen liikkeet) lähes Kehä I:n ruuhkaan verrattavaa laivajonoa. Lisämausteensa tähän vielä tuo nopeat matkustajalautat, jotka pyyhältävät todella nopealla vauhdilla poikki väylien Ruotsista Saksaan, Tanskaan ja takaisin.

Klintholm
Laivaväylien ylityksen kanssa meillä oli tuuria, ettei hirvittävää sumaa laivoja ollut menossa juuri sillä hetkellä. Vain yhden laivan kohdalla tuli hieman kiire ja koneesta piti ottaa irti kaikki tehot jotta ehdimme reilusti alta pois.

Tuulta ei käytännössä ollut koko päivänä ollenkaan, mutta Klintholmia lähestyttäessä jyrkkä niemenkärki loi tuulta sen verran, että taas lensi hattu mereen. Hattuja on nyt viljelty hieman liikaa Itämereen kolmen viikon aikana eikä yhtää kappaletta ole enää veneessä.

Satamaan päästyämme ensimmäinen tervehdys Tanskasta oli örmy satamamestari, joka komensi meitä ilmeisesti tanskaksi siirtymään muuhun paikkaan, ainakin äänenpaino ja viittoilu oli sen suuntaista. Englantia ei miekkonen juuri puhunut tai ymmärtänyt. Siirryimme paalujen väliin, joiden väli oli aivan liian iso kolme metriä leveälle veneelle. Toista peräköyttä emme saaneet millään kiinni, mutta viereisen veneen englantilainen ”cowboy” näytti esimerkkiä lassotekniikasta, kun valittelimme, ettei ole tullut juuri kotimaassa pyydystettyä lehmiä lassoamalla.

Gislövs Läge, Ruotsi – Klintholm, Tanska: 40 mpk
Kokonaismatka: 756 mpk

Ei kommentteja: