#371 La 19.05.2012 IJsselmonde, Hollanti

Kippari käväisi aamusta hammaslääkärissä. Nyt toivottavasti hampaanpaikat kestävät kotiin saakka ja yhtään enempää ei lennä mereen. Muilta osin olemmekin nauttineet pitkästä aikaa lämpimästä ja aurinkoisesta säästä. Kaikkia luukkuja on veneestä taas vaihteeksi voinut pitää auki (se on meille mittari, että lämmintä on) ja oleskella t-paidassa. Toivottavasti hyvät säät tästä taas alkavat.

Iltapäivästä hollantilainen mies tuli huhuilemaan ja kysymään, että onko tämä se Scampi vene, jossa moottori on keulassa. Noh, Calimerossa moottori ei ikinä ole ollut keulassa, mutta Scampi kylläkin kyseessä. Kävi ilmi, että mies oli ollut 70-luvun alkupuoliskon Japanissa valvomassa ja asentamassa Scampeihin moottoreita. Tosin Japanissa venettä ei valmistettu Scampi 30 nimellä, vaan kyseessä oli lisenssiversio nimeltä Yamaha 30. Moottorina tietysti toimi Yamaha. Oli hauska rupatella, kun mies tiesi Scampien historiasta ja 70-luvun veneen suunnittelusta paljon. Scampin suunnittelijaa Peter Norlinia hänellä ei ollut koskaa kunnia tavata, mutta monia muita nimekkäitä veneen suunnittelijoita oli tavannut uransa varrella. Miehellä itsellään oli ollut 25 vuotta Yamaha 33 purjevene, joka siis on japanilainen vene 70-luvulta. Ei täällä Euroopassa koskaan kuule japanilaisista veneistä, mutta samalla tavalla sielläkin kuulemma veneillään, vain hieman eri venemerkeillä. Sanoi, että päällimmäisenä on jäänyt mieleen se, kuinka hirveästi hartsia ja lasikuitumattoa silloisiin veneisiin laitettiin, kun ei edes japanilaisilla commodore tietokoneet apunaan ollut selvää käsitystä kuinka paljon lasikuitua on riittävästi veneeseen.

Me jatkamme huomenna matkaa kohti Goudaa. Tarkoitus olisi mennä Goudasta ohi ja katsoa joku muu pysähtymispaikka. Goudan näimme jo tulomatkalla.

Ei kommentteja: