![]() |
Iso tipu! Kyseessä on suula. Näitä ei rannoilla näy, mutta merellä kylläkin. Ilmeisesti näitä joskus eksyy Suomeenkin. |
Aamupäivästä merellä tuuli jonkin verran ja purjeetkin vetivät ihan mukavasti. Iltapäivää kohti kuitenkin tuuli rupesi heikkenemään ja kääntyilemään, ennenkuin viimein purjeet rupesivat läpsymään ja tuuli kuoli kokonaan.
Tyynessä ajellessamme kohti Boulognea, pohjoisesta taivaanrannasta ilmestyi tällä reissulla tutuksi tullut näky: metallinharmaa keula ja komentosilta, ainoana väriläikkänä kyljessä punavalkosinen raita. Eli Ranskan laivaston alus oli taas tulossa suoraan kohti. Hörppäsimme kahvit nopeasti alas ja tarkistimme VHF:n toimivuuden. Laivaston alus ajoi jälleen äärettömän lähelle perän puolelle, ennenkuin ottivat yhteyttä VHF:llä. Tällä kertaa asian laatu oli tullitarkastus jälleen kerran. Kippari luetteli radioon viimeisiä satamia päästen aina Diéletteen saakka, ajatellen että eiköhän tämä riitä. Ranskalaisaluksesta seuraava kysymys oli, että sekö on lähtösatama? Hetken mietitytti, että tässähän menee tovi, jos koko lokikirja pitää resitoida VHF:n kautta, joten kippari totesi radioon vain, jotta meidät on tullattu St.Malossa. Hetken oli hiljaista ja ranskalaisaluksesta toivotettiin hyvää matkaa, jonka jälkeen alus ampaisi perässämme tulleen katamaraanin kimppuun saaden vahvistuksia vielä toisestakin partioaluksesta.
Haisevassa Boulogne-sur-Mer:issä olimme neljän jälkeen iltapäivällä. Jatkamme huomenna matkaa kohti Dunkerqueta tai Calaista. Määränpää riippuu hieman miten saamme vuorovesivirrat sovitettua reitille. Boulogneen emme ajatelleet jäädä pidemmäksi aikaa, koska kaupunki todellakin haisee. Eikä siis hyvälle ruusulle, vaan sille itselleen. Onneksi ei ole helteiset kelit ja tuulikin liikuttaa ilmaa edes hieman...
Dieppe, Ranska - Boulogne-sur-Mer, Ranska: 55 mpk
Kokonaismatka: 4046 mpk
![]() |
Seuraavan veneen kimpussa. Apuvoimatkin on saatu paikalle. |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti