#96 To 18.08.2011 Langres-Marne, Ranska – Piépape, Ranska


Näyttää siltä, että kirkontornin rakentajaksi palkattiin
majakan tornin suunnittelija?
Muutimme hieman proomumme aikataulua ja lähdimmekin jo kahdeksalta. Aikaisemman lähtöajan valitsimme ajatellen päivän sulkusumaa (15 lukkoa kymmenen kilometrin matkalla) sekä sen vuoksi, että suurin osa muista veneilijöistä näyttää lähtevän yhdeksältä. Aikaisemmalla lähtöajalla saisimme oman rauhan suluissa. Muita veneilijöitä tällä kanavapätkällä onkin näkynyt todella paljon. Joukossa on myös sangen paljon purjeveneitä tulossa Välimereltä ja menossa sinne. Osasyy venepaljouteen on se, että yksi kanavapätkä joko keskisellä tai läntisellä reitillä on suljettu. Tämän takia veneet joutuvat tulemaan tälle kanavapätkälle.

Lähtömme säesti ukkosen jyrähtely ja salamat valaisivat taivaan. Vettäkin satoi niskaan reippaasti. Tiedä johtuiko vesisateesta vai mistä, mutta päivän toisessa sulussa sulun portit jumiutuivat. Odottelimme hetken, josko automaattihälytykseen olisi joku reagoinut nopeasti. Vartin odottelun jälkeen painoimme kaukosäätimessämme olevaa hälytys painiketta. Tämänkin jälkeen odottelimme vielä puolisen tuntia, ennenkuin VNF:ltä saapui mies avaamaan portit. Tähän odotteluun menetimmekin sen edun minkä saavutimme aikaisemmalla lähtöajalla.

Kanavareissumme viimeinen tunnelinpätkä aiheutti hieman sekaannusta ja hämminkiä. VNF:n sulkumestari oli vakuuttanut meille muutama päivä sitten, että tunnelissa on liikennevalot ohjaamassa kulkua. Noin 100 metriä ennen tunnelia kanava kapeni noin 5 metrin levyiseksi. Olimme tuossa kapeassa kanavassa, kun vasta tajusimme, että tämä osuus on jo tavallaan tunnelia, koska veneet eivät voi millään näin kapeassa osuudessa kohdata. Ennen kavennusta oli ilmeisesti keltainen valosignaali, joka kuitenkin oli pimeänä ja teippien ympäröimänä (= rikki). Ei auttanut muu kuin lähteä soittamaan puhelimella VNF:lle. Ensimmäisestä paikasta, johon soitimme, annettiin toinen numero johon soittaa. Numerosta vastasi nainen, joka vain hoki että "Come to me"...siis mihin hittoon täällä keskellä ryteikköä pitäisi tulla? Tuossa vaiheessa olimme jo lähes tunnelin suulla ja kipparilla hiki otsassa ajatuksesta, että Calimero pitäisi peruuttaa 100 metrin matka kaartuvaa kanavaa pitkin. Lopulta ranskalaiselta naiseltakin löytyi englanninkielen taitoa, kun ilmeisesti kipparin äänestä kuuli, että tässä rupeaa olemaan tosi kyseessä, jos vastaan tulee proomu 5 solmun vauhtia. Englanninkielen sanat: "The way is clear for you" tipautti kiven sydämeltä, eikä tarvinnut ruveta kokeilemaan pystyykö Calimeron peruuttamaan 5 solmun vauhtia 100 metriä kapeassa kanavassa (ei voi). Toisessa päässä tunnelia ei ollut edes rikkinäistä liikennevaloa. Hieman mysteeriksi jäi millä liikenne tunneliin kontrolloidaan. Vaikka keltainen valo olisikin palanut, vilkkunut tai ollut pimeänä meille, niin miten tuollainen signaali olisi pitänyt tulkita?

Tunnelissa
Tunnelissa ajaessamme vesisadekin oli loppunut ja ukkospilvet olivat hävinneet. Tilalla oli taas lämmin auringonpaiste. Sulkusumasta selvisimme todella nopeasti. Olisimme ehkäpä tälle päivälle ehtineet mennä useammastakin sulusta läpi, muttemme millään arvanneet etukäteen sulutuksia niin nopeiksi. Kun yhteen sulkuun ajoi sisälle niin seuraava alkoi jo valmistelemaan sulkua valmiiksi meille. Lisäksi suurin osa päivän suluista laski meitä alemmas, mikä myös on nopeampaa kuin nousu. Itse asiassa kaikki nousevat sulut on viimein koettu ja tästä eteenpäin edessä on enää vain laskevia sulkuja kohti Välimerta.

Tunnelin yläpuolelle jäi myös Marnen alkulähde. Valitettavasti lähistöllä ei ole oikein sopivia kiinnittymispaikkoja. Olisimme halunneet käydä katsomassa joen alkulähdettä, kun kerran olemme käytännössä ajaneet vastavirtaan Marnen koko pituudelta.

Tänään tuli myös kuluneeksi neljä viikkoa siitä, kun lähdimme Dunkerquesta. Aika on mennyt kyllä todella nopeasti näissä kanavissa. Kovasti tätä reittiä mainostetaan sillä, että neljässä viikossa ajaa Englannin Kanaalista Välimerelle. Varmastihan tuo on mahdollista, mutta kyllä melkoista vauhtia saa pitää ja paljon jää näkemättä. Lisäksi tuo neljä viikkoa on todella tiukka aikataulu, kun ottaa huomioon etteivät sulut välttämättä aina toimi niinkuin pitäisi.

Langres-Marne, Ranska – Piépape, Ranska: 11 mpk
Kokonaismatka: 1873 mpk

Ei kommentteja: