#57 Su 10.07.2011 Vlissingen, Hollanti - Oostende, Belgia

Viimeisessä sulussa
Lähdimme yhdentoista maissa matkaan kohti vielä viimeistä sulkua ennen merta. Sulku täytettiinkin lähes täyteen veneitä ja osa veneistä, jotka olivat jo lähteneet satamasta lähes tunti sitten, odottelivat edelleen sulun edustalla. Meillä kävi jälleen tuuri, kuten tähänkin saakka on käynyt kaikkien siltojen ja sulkujen kanssa, että päästyämme sulun kohdalle, se avautui lähes heti.

Merelle päästyämme meitä tervehti napakka vastatuuli aaltojen nostattaessa vaahtopäitä kannelle. Reittimme rupesi kuitenkin hieman kääntymään kohti lounaista, jolloin pääsimme etenemään kivasti purjeidenkin avustuksella tuulen puhaltaessa lännestä. Kurssi oli kyllä todella tiukka vastainen ja normaalisti vene ei niin vastaiseen olisi juuri liikkunut, mutta nyt virta nosti vauhdin päälle kuuden solmun. Vähän tuo tuntui "huijaamiselta"....

Juuri ennen Oostendea tuuli rupesikin heikkenemään ja moottoroimme loppupätkän satamaan. Jäimme heti ensimmäiseen satamaan, josta varoitellaan, että maininki saattaa päästä satamaan sisälle.  Niin se pääseekin ja ohi ajavien veneiden aallot natisuttavat köysiä ja lepuuttajia. Jatkamme kuitenkin huomenna matkaa, joten eiköhän tässä yhden yön kestä olla. Kävimme myös pikakierroksella Oostendessa. Kaupunki ei kovin kummoiselta vaikuta. Täynnä uusia rakennuksia, hieman kuin Kontula, mutta värikkäämpi. Vanhaa kaupunkia ei ilmeisesti ole. Lieneekö tuo jyrätty sodan aikana?

Illan aikana myös suomalainen s/y Canace (http://sycanace.blogspot.com/) saapui satamaan. Ovat tulossa  Karibialta ja tarkoituksena oli mennä yhtä soittoa Suomeen, mutta etummaisesta mastosta on puomi katkennut, joten matka keskeytyi siksi ajaksi, kun uuusi puomi löytyy tai vanhan saa hätäkorjattua.

Vlissingen, Hollanti - Oostende, Belgia: 34 mpk
Kokonaismatka: 1374 mpk

Oostende mereltä nähtynä
Royal North Sea Yacht Club
Oostenden rantakatu
Lokit jonossa kalakaupan katolla

Ei kommentteja: