![]() |
Zoutkampin sulun vahtikoppi |
Vaihteeksi aamusta aurinkokin paistoi. Tuntuu siltä, että samanlainen keli on viimeksi ollut muutamia viikkoja sitten. Muuten ollaankin seisottu joko kaatosateessa tai tihkusateessa. Satama oli ilmeisesti suhteellisen matala tai sitten pohjaa peittää mädäntyvät kasvinkappaleet, josta kaiku ei saa enää lukemaa. Kaiku näet näytti tiukasti 0 metriä kölin alla koko satamassa olon ajan. Noh, mutaahan se vain on ja pääsimme joka tapauksessa ulos satamasta.
Lauwersmeerille, joka siis on padottu sisäjärvi ja on yhteydessä mereen sulun kautta, päästyämme tuuli oli navakka. Tuuli kuitenkin heikentyi huomattavasti kapealle Dokkumer Djip-kanavalle. Yhden sulun jälkeen olimmekin taas uudessa kanavassa: Dokkumer Grutdjip. Tämä kanava kävi todella kapeaksi. Tuntui kuin olisi ajellut Vantaanjoessa. Vettä kuitenkin riitti kölin alla jopa yhden metrin verran paikkapaikoin ja kertaakaan emme ottaneet pohjaan kiinni. Oman lisämausteensa tähän ojassa ajeluun toivat paikalliset, jotka tulivat purjein vastaan. Hyvinhän tila kuitenkin riitti ohituksiin, vaikka kanavan reunassa olevien puiden oksia saikin varoa paikoittain.
Dokkumissa olimme jo puolenpäivän aikaan. Kanavan reunassa oli juuri kiinnittymässä samainen hollantilainen purjevene, jota olimme seurailleet edelliset kaksi päivää. Laitoimme veneen heidän taakseen kiinni. Laiturissa on myös englantilainen purjevene nimeltään Merilintu. Pakko oli käydä kysymässä heiltä veneen nimen alkuperää. Kyseinen Finngulf 37 oli kuulemma ostettu käytettynä Suomesta ja veneen nimeä ei ole vaihdettu. Englantilaiset naureskelivat, että veneen nimi saa heidät aina hankaluuksiin. Veneen nimi kun ei tarkoita mitään Englanniksi, joten sitä on hankala tavata Englannissa ja toisaalta taas suomalaiset ovat siitä kiinnostuneita.
![]() |
Zoutkamp |
Iltapäivästä taivas alkoi taas tummua ja sadepilviä kertyä taivalle. Ehdimme kaupunkikierrokselta pois ennen vedentuloa. Itse kaupunki on todella nätti. Useat kanavat halkovat sitä. Aikoinaan tämä on ollut merenrantakaupunki ja Friisin Admiraliteetin päämajakaupunki, mutta väylän liettyminen umpeen ja patoamisprojektit ovat tehneet tästä sisämaakaupungin. Jonkin verran kalastusaluksia kuitenkin majailee edelleen näissä kanavanvarsikaupungeissa.
![]() |
Kapeaa kanavaa |
Tähän saakka Hollanti on ollut juuri sitä mitä odotimme. Itse asiassa vaarallisen viehättävä paikka siinä mielessä, että meillä on vielä pitkä matka edessä. Tänne voisi kyllä jäädäkin tai ainakin tänne on vielä joskus päästävä veneellä uudemman kerran. Kanavat, sulut ja sillat eivät ainakaan tähän saakka ole olleet niin hankalia, kuin etukäteen pelkäsimme. Sillat avautuvat automaattisesti lähes heti lähestyttäessä ja sulutukset menevät jouheasti ilman suurempia hankaluuksia.
Zoutkamp, Hollanti – Dokkum, Hollanti: 15 mpk
Kokonaismatka: 1137 mpk
![]() |
Dokkumin kiinnittymispaikat kanavanrannassa |
![]() |
Dokkum |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti