![]() |
Helgoland mereltä nähtynä |
Liikkeen aukioloa emme voineet jäädä loputtomasti odottelemaan, koska vuorovesivirta ei odottaisi meitä ja näin oli taas haudattava haaveet pinnan jatkovarresta myöhemmäksi. Kello 12:00 starttasimme moottorin, koska olimme katsoneet tällöin alkavan parhaimman virran kohti Helgolandia. Ilmeisesti arviomme virrasta piti paikkansa, koska satamassa alkoi samalla kellonlyömällä hyörinä kymmenisen veneen irrotessa laiturista ja pyöriessä ahtaassa satama-altaassa kiinnitysköysiä ja lepuuttajia irrotellen.
Alkumatka Helgolandiin sujuikin vauhdikkaasti purjein. Tuuli kuitenkin rupesi kääntymään vastaiseksi ja reippaassa aallokossa ja tuulessa emme uskaltaneet puikkelehtia troolareiden ja matalikkojen välissä, vaan suosiolla käynnistimme moottorin. Troolareiden ja matalikkojen jäädessä viimein taakse myös tuuli rupesi tyyntymään ja näin moottoroimme lopun matkaa kohti Helgolandia, jonne saavuimme kuuden maissa illalla.
Satamakapteeni tuli opastamaan meitä oikealle paikalle ja lopulta laitoimme Calimeron kyljittäin saksalaisveneen kanssa, joka oli merkiltään Marienholm 26. Kun laiturointi oli viimein saatu kunnialla päätökseen alkoi sataa ja näkyvyyskin heikkeni olemattomiin, vaikka Helgolandin esite lupaakin, että täällä paistaa aurinko 2000 tuntia vuodesta.
Cuxhaven, Saksa – Helgonland, Saksa: 36 mpk
Kokonaismatka: 983 mpk
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti