#18 Ke 01.06.2011 Kalmar, Ruotsi – Karlskrona, Ruotsi

Tarkoitus oli aamulla nukkua hieman pidempään edellisen illan elokuvien jälkeen, mutta jäteautojen kolistelu ennen seitsemää herätti koko veneen. Kalmarin satama on käytännössä kaupungin keskustassa, joten arkisin elämisen äänet alkavat seitsemän kahdeksan maissa.

Liikkeelle pääsimme ennen yhdeksää ja tuuli oli viimein luvatusta pohjoisen suunnasta. Muutaman tunnin pääsimme purjein, kunnes tuuli tyyntyi täysin. Seuraavat pari- kolme tuntia moottoroimme tyynessä eteenpäin, kunnes tuuli virkosi jälleen ja arvanette mistä suunnasta...lounaasta...

Tuuli nousikin navakaksi ja nostatti Utklippania lähestyttäessä mahtavan aallokon. Tarkoituksenamme oli mennä kyseiseen satamaan. Aallokosta johtuen hylkäsimme tämän ajatuksen. Satama näyttää ja ilmeisesti onkin ahdas ja kartan perusteella näytti, että lounaistuulen nostattama aallokko pyyhkäisee satamaan sisälle. Muu ei auttanut kuin jatkaa matkaa kohti Karlskronaa.

Karlskronassa olimme puoli kymmenen aikaa illalla. Pieni iltalenkki Pepin kanssa vielä tehtiin ja sitten suoraan nukkumaan.

Näyttää myös siltä, että kovin moni laite ei halua Itämereltä poistua. Toinen lähes kolmekymmentä vuotta palvellut laite, eli Autohelm 2000 ilmoitti vuosistaan katkaisemalla tapin, joka pitää sen kannessa kiinni. Onneksi ennen reissua hommattiin toinenkin autopilotti, Raymarinen ST2000+, mutta se ei jotenkin tunnu yhtä hyvältä kuin tuo vanha.

Vanhassa autopilotissa oli 7 nappulaa (4 suunnan vaihtamiseksi, 2 laitteen kytkemiseksi päälle ja pois ja 1 iso nappula toiminnan säätämiseksi riippuen tuulesta ja aallokosta), eikä mitään muuta. Uudessa on vain 6 nappulaa, mutta tuo yksi iso nappula toiminnan säätämiseksi on korvattu kymmenillä valikoilla, joita täytyy tihruta pienen LCD-näytön kautta. Kaiken huippuna autopilotin toimintaa ei voi säätää sen ollessa päällä. Onkohan kukaan laitteen suunnittelijoista oikesti testannut, miten hauskaa on istua vekotin sylissä näpäräämässä valikoita kovassa vastatuulessa.

Vanha autopilotti toimi kuin junan vessa sen yhden ison nappulan varassa, oli keli mikä tahansa. Onneksi tuon rikkoituneen kiinnittystapin vanhasta autopilotista pystyy vielä korjaamaankin.

Kalmar, Ruotsi – Karlskrona, Ruotsi: 63 mpk
Kokonaismatka: 593 mpk

Ei kommentteja: